December 10, 2011

Fasal Matematik

ASSALAMUALAIKUM.. Bertemu kembali pada saat ini.. Dengan tajuk berbeza.. Apa kena dengan ‘Fasal Matematik’ ni? Ya.. Bercerita mengenai Math ini, saya mengambil minor Math. Math ini merupakan subjek teras dan wajib diambil ketika menduduki peperiksaan awam iaitu UPSR, PMR, dan SPM. Kalau anda nak tahu, Math ini menambahkan kemahiran Problem Solving atau dalam Bahasa Melayunya Penyelesaian Masalah.. Kemahiran Matematik seperti menambah dan menolak, kedua-duanya sangat berkait rapat dengan kehidupan. Sebagai contoh, ketika kita membeli belah di pasar raya, kita sering membuat anggaran perbelanjaan harga yang perlu dibayar agar tidak melebihi jumlah wang yang kita ada. Kita juga sering menggunakan operasi tambah dan tolak sewaktu mengira wang. Jadi, kemahiran Matematik ini diaplikasi secara amali.

Dalam entri kali ini, saya ingin berkongsi tentang polihedral dan tesselasi. Kedua-dua bahan ini boleh dijadikan salah satu bahan bantu mengajar Matematik. Dalam semester lepas, saya mengambil subjek Literasi Nombor dan saya berasa sangat seronok kerana sebelum ini saya tidak pernah membuatnya, malah tidak pernah mendengarnya. Di barat, sudah diajar tesselasi sejak kecil lagi. Pengalaman saya membuat polihedral ini agak rumit, tetapi, apabila sudah siap, ia memberikan kepuasan yang menakjubkan. Gembira tak terkata. Alhamdulillah.... berjaya juga menyiapkannya’ getus hati saya. Tesselasi ini juga menarik kerana dapat menambah daya kreativiti dan mengembangkan daya fikir untuk menghasilkan suatu rekaan tesselasi yang cantik. 

Polihedral


Corak Tesselasi
Polihedral ini ringan dan mudah dibawa. Anda boleh menggunakan pelbagai warna dan mengikut citarasa. Nampak mudah, tetapi, agak susah. Corak tesselasi boleh dikaitkan dengan pelbagai motif tersendiri. Contohnya, motif flora, fauna, dan benda. Pastikan apabila hendak membuat sesuatu corak tesselasi, corak tersebut tidak boleh berulang, bertindih, dan mempunyai satu unit bentuk yang sama. Tentu anda boleh mencubanya. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment